Kontakt

Sanofi AB
Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
www.sanofi.se

Kontakta oss

Fetter

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2016-01-30

Fetterna är också livsviktiga byggstenar för kroppen i måttlig mängd, men överintag medför att energiintaget kan bli för stor vilket kan leda till viktuppgång. Intag av måttliga mängder fett höjer inte blodsockret, men högt intag kan öka insulinresistensen. Även fetterna har varit i fokus vad gäller den allmänna debatten om kosten, och studier pågår för att kanske modifiera de rekommendationer vi idag har. Hursomhelst är det bra att inte äta alltför mycket fett, och helst välja fleromättat eller enkelomättat fett framför mättat fett.

Fleromättade fetter

Måttligt intag av dessa fetter, som finns i vegetabiliskt fett och fet fisk kan bidra till att det onda LDL kolesterolet minskar. Omega-3 fettsyror som finns i fet fisk har i vissa studier i måttlig mängd varit gynnsamma ur hjärt- kärl sjukdoms perspektiv.

Enkelomättade fetter

Dessa fetter finns i nötter, avokado, raps- och olivolja. Äter man måttliga mängder kan även dessa fetter vara gynnsamma ur hjärt- kärl perspektiv.

Mättade fetter

Dessa fetter kommer mest från mejeriprodukter (ost, grädde, mejeriprodukter) samt fettranden ifrån köttprodukter (gris, nötkött, korv, feta charkuteriprodukter), choklad, äggula och kokos. Äter man alltför mycket fett ökar det ”onda” LDL-kolesterolet, vilket kan bidra till utveckling av hjärt- kärlsjukdom