Kontakt

Sanofi AB
Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
www.sanofi.se

Kontakta oss

Diabetes och övervikt

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2016-02-26

Vill man gå ner i vikt kan några hundra kcal minskning (till exempel 2000 kcal minskas till 1700 kcal) långsiktigt ge effekt, särskilt om man kombinerar med ökad motion. 300 kcal minskning (motsvarar 2 ostsmörgåsar/dag) ger en viktminskning 5 kg per år.

Små förändringar till ny vana

De små förändringarna i både kost och motion brukar vara den lättaste nya vanan att hålla kvar över tid. Istället för de klassiska "dieterna" med punktinsatser där man genomgår drastiska kostförändringar. Ofta går man visserligen ner i vikt, snabbt, men stränga dieter brukar vara svåra att hålla över tid. När man därför går tillbaka till ursprungskosten brukar även vikten gå upp igen och ofta över ursprungsvikten. Summan kan bli paradoxalt nog, viktuppgång efter dessa stränga dieter!

Strävar man efter långsiktiga lösningar är det bättre att göra små kostförändringar, som man orkar hålla, och istället satsa på motion i vardagen som komplement. Regelbundet matintag i kombination med tallriksmodellen fungerar för många.