Kontakt

Sanofi AB
Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
www.sanofi.se

Kontakta oss

Motion vid typ 2-diabetes

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2016-02-26

Motion och fysisk aktivitet är en av de viktigaste behandlings-formerna av typ 2-diabetes och prediabetes. Många tror att det bara är hård, regelbunden träning såsom löpning, work-out och liknande som ger effekt – men det är helt fel! Den lätt pulshöjande vardagsmotionen som man kämpar med varje dag, kanske flera gånger per dag, har nu seglat upp som kanske den viktigaste motionsformen vid diabetes.

Sammanlagt ska man promenera (gå i trappor, cykla, simma eller liknande) mer än 30 min per dag, ju mer desto bättre – och motionen måste inte ske tidsmässigt samtidigt, utan de korta motionstillfällena räknas ihop i slutet av dagen.

Är man otränad, äldre eller har diverse sjukdomar är det oerhört viktigt att börja motionera försiktigt – 10 minuters promenad /dag i egen takt räcker. Sedan ökas motionsdosen sakta och successivt. Rejält pulshöjande träning som löpning, gympa och längdskidåkning sänker blodsockret mer än styrketräning och promenader.

Kom ihåg att den absolut bästa motionen är den som blir av!         

Varför är motion så viktig vid typ 2-diabetes?

Motionen har en rad gynnsamma effekter vid typ 2-diabetes. Blodsockret förbättras då regelbunden fysisk aktivitet ökar upptaget av glukos i muskelcellerna, och långsiktigt ökas insulinkänsligheten och insulinresistensen minskas. Det innebär att en person med typ 2-diabetes, som behandlas med insulin, som börjar motionera lite varje dag, kan behöva lägre insulindoser även om han/hon inte går ner ett endaste gram i vikt.

Vid fysisk aktivitet ökar syreupptagningsförmågan, blodtryck och blodfettsvärden påverkas i positiv riktning och risken för att både insjukna i och dö av hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Önskar man gå ner i vikt ökar motionen förutsättningarna för att lyckas. Många studier har visat att både livskvalitén ökar och depressionsrisken minskar vid regelbunden fysisk aktivitet.

Golfspelare