Kontakt

Sanofi AB
Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
www.sanofi.se

Kontakta oss

Motion och idrott vid prediabetes

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2016-02-26

Vid prediabetes kan faktiskt motionen vara ”läkemedlet” som gör kroppen helt frisk. Man kan alltså förebygga typ 2-diabetes och de diabetesrelaterade komplikationerna (såsom hjärt- kärlsjukdom) med regelbunden motion och mindre viktnedgång.

Två stora studier har gjorts av patienter med prediabetes – den amerikanska DPP (Diabetes Prevention Program) studien och den finska DPS (Diabetes Prevention Study) och resultaten har varit väldigt samstämmiga. En viktnedgång på 7 % (medeltal) i kombination med ca 25 minuters daglig motion minskade risken att utveckla diabetes med nästan 60%. Motionen som deltagarna satsade på var i första hand promenader, men även cykling, simning och annan vardagsmotion – inga atleter alltså!

Har du ökad risk för diabetes - rör på dig!

Har du en ökad risk att få diabetes är det alltså bara att sätta igång – rör på dig ca 30 minuter sammanlagt per dag och minska några kilo i vikt så slipper du kanske att få diabetes i framtiden för att inte tala om alla andra hälsoeffekter som kommer med en daglig motionsdos.