Kontakt

Sanofi AB
Lindhagensgatan 120
Box 30052
104 25 Stockholm
Sverige
Telefon: 08-634 50 00
www.sanofi.se

Kontakta oss

Hur börjar man motionera?

  • Skriv ut
  • Larger Smaller

    Teckenstorlek

  • Uppdaterad : 2016-02-26

Vilken motionsform ska man satsa på?

Ett gott råd är att göra sådant som är roligt! Prova dig fram och variera dina motionsformer; det kan vara allt från modesta motionsformer som att promenera till bussen och ta trapporna istället för hissen – till stavgång, cykling, dans, simning och yoga - och i extremfallen till bergsklättring och kajakpaddling. Efter att du gjort ditt första motionspass kan det bara bli bättre och bättre för varje gång.

Sedan gäller det förstås att hitta alla tillfällen man kan för att röra på sig till vardags. Ta hellre kortare promenader ofta än längre pass någon gång ibland. Varför inte köpa en stegräknare, lyssna på lite bra musik eller en god bok under promenaden? En daglig energikick är ingen dålig medicin.

Fysisk aktivitet är viktig oavsett om man har diabetes eller inte. Någon form av regelbunden motionsaktivitet bör alla personer med diabetes försöka planera in i vardagen. Det viktigaste är att börja försiktigt om du är otränad och successivt öka motionsdosen, för man blir inte atlet över en natt – ha tålamod så blir den vardagliga motionen till slut en livsstil du inte kan vara utan!

Hur börjar man motionera när man är otränad?

Stegvisa förändringar är framgångsreceptet! Många som börjar träna är för otåliga, och ökar motionsgrad och motionsintensitet alltför snabbt, vilket ofta kan resultera i ett misslyckande. Då hittar man istället på hinder för motion (jobbigt, hinner inte, ingen idé, jobbet och familjen tar all min tid etc.).

Om man istället börjar med att fundera på följande:

  • Varför ska jag över huvud taget motionera?
  • Vilka vinster ger motionen? Vilken/vilka motionsformer tycker jag är roliga?
  • Har jag tidigare i livet gjort försök till att öka motionen som jag upplevt som misslyckade, och som jag istället kan ta lärdom av inför detta försöket?
  • Var i min vardag kan jag planera in 10-minuters motionspass (såsom att ta trapporna istället för hissen – promenera en extra hållplats och ta bussen där istället etc.)
  • Se möjligheterna att hinna med dessa enkla motionspass i den stressade vardagen. Utför endast de motionspassen du planerat, inget annat!
  • När du känner dig redo, och de motionspass du planerat genomföra verkligen genomförs, är det dags att öka motionsgraden. Men akta dig – öka sakta och successivt så du verkligen orkar genomföra ökningen! En realistisk ökning kan vara från 10 minuterspass till 15 eller 20 minuterspass osv.

Beröm dig själv!

Framför allt – var SNÄLL med dig själv och ge dig själv beröm, lägg kritiken på hyllan – för allt du gör i motionsväg är positivt för kroppen även om du inte når de mål du satte upp från början.

Tänk på att den viktigaste motionen är den som blir av!